Prístrešok pre bicykle, pomaly hrdzavejúci. Na ňom dvere s magnetickým zámkom na číselný kód, podopreté kameňom.

Podlaha prístrešku pokrytá hrubým machom a na nej pohodené dve igelitky.... Takto už niekoľko rokov vyzeral uzamykateľný prístrešok pre bicykle priamo pred IV.ZŠ na Jilemnického ulici. (Po našom dotazovaní sa došlo asi pred mesiacom náhle k „uprataniu“ prístreška, ten je ale naďalej nevyužívaný).
Mal to byť začiatok ospevovanej, 3,65 km dlhej cyklotrasy naprieč celým mestom, ústiacej až do priemyselného parku. Cyklotrasa, prechádzajúca tesne popred obchodné prevádzky, s vysokým rizikom kolízie, je námestím prerušená v úseku asi 60 metrov. Vznikla na viacerých miestach na úkor už existujúceho chodníka, ktorý bol výrazne zúžený a na viacerých miestach hrozia vážne kolízie chodcov a cyklistov. Dnes je stavba, realizovaná z dotácie EÚ a štátneho rozpočtu, na viacerých miestach prepadnutá, vodorovné značenie je zošúchané a slabo viditeľné. Povinné označenie stavby, že je zrealizovaná z prostriedkov EÚ a SR, je „neviditeľné“... Náhoda? Zámer? Jedno je isté. Dielo bolo do užívania dané nenápadne, v marci 2019, bez slávnostného strihania pásky a podozrivo potichu.
Projekt „Zvýšenie atraktivity cyklodopravy v meste Žiar nad Hronom“, financovaný z prostriedkov Integrovaného regionálneho operačného programu Európskeho fondu regionálneho rozvoja, ako dotácia z Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, je zverejnený na Centrálnom registri projektov Úradu vlády SR.
Dátum začatia projektu je uvedený 1.5.2018. Dátum ukončenia projektu: NEUVEDENÝ. Výška pomoci je uvedená 625 212€.
Na stránke mesta je projekt uvedený ako zrealizovaný, spolufinancovanie mesta je uvedené v sume 21 103,93 €, celkové náklady sú uvedené 422 078,58 €.
História projektu je veľmi zaujímavá. Primátor mesta Peter Antal bol v roku 2018 poslancom NR SR a predsedom pôdohospodárskeho výboru NR SR za stranu MOST-HÍD. Ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja za stranu MOST-HÍD bol v tomto roku Arpád Érsek, stranícky kolega Petra Antala. Do NR SR sa primátor mesta dostal na kandidátke strany MOST-HÍD a kandidoval s ním aj jeho viceprimátor, Ladislav Kukolík. Syn vtedajšieho ministra dopravy, Atila Érsek, má firmu CYKLOPROJEKT sro so sídlom v Šamoríne. Známy je tým, že sa výrazne angažoval vo viacerých mestách a obciach v projektoch súvisiacich s cyklodopravou a s jej financovaním z eurofondov.
Takto aj v Žiari nad Hronom firma syna spolustraníka primátora mesta uzavrela s mestom Žiar nad Hronom dve zmluvy na vypracovanie štúdie a projektovej dokumentácie na cyklotrasu spolu v sume 33 048 €. Obe podpísal štatutár mesta, Peter Antal.
Mesto bolo so žiadosťou o podporu projektu financovaním z eurofondov úspešné a bola mu pridelená dotácia vo výške pomoci 625 212 €. Zmluva o poskytnutí NFP č. IROP-Z-302011J966-122-15 medzi mestom Žiar nad Hronom ako dodávateľom a Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR bola uzavretá dňa 8.1.2018, účinnosť nadobudla 13.1.2018. Suma pomoci bola určená na 625 211,90 €. A tu sa fakty končia. Kedy bola stavba cyklotrasy s dvomi prístreškami (jeden pri IV.ZŠ a druhý pri plavárni), začínajúca pri IV.ZŠ a končiaca na moste cez Hron a ústiaca do areálu ZSNP (aj rekonštrukcia mosta bol súčasťou projektu) skolaudovaná a riadne odovzdaná firmou STRABAG (víťaz verejného obstarávania podlimitnou zákazkou) mestu Žiar nad Hronom, NEVEDNO. Kedy bol projekt ukončený a schválený príslušnými orgánmi ako zrealizovaný projekt z prostriedkov EÚ, NEVEDNO. Na stránke mesta je projekt uvedený ako ZREALIZOVANÝ PROJEKT VO VÝŠKE 420 000 €. Na stránke Úradu vlády SR je suma 625 212 € a dátum ukončenia projektu NEUVEDENÝ. A v Žiari nad Hronom OSTALO VEĽKÉ TICHO a zjavne CHRADNÚCA CYKLOTRASA.
Zaliali kanalizačnú vpusť betónom a naniesli rýchlo vrstvu asfaltu!

Pri aktuálne prebiehajúcej rekonštrukcii a revitalizácii vnútroblokov mesta, financovanej z prostriedkov EÚ, sa realizátor diela blysol naozaj neuveriteľným spôsobom „opravy“ upchatej kanalizačnej vpuste na ulici Š.Moysesa (za Bagetériou). Kanalizačná sieť v centre mesta bola naprojektovaná a zmysluplne vybudovaná v šesťdesiatych rokoch minulého storočia vtedajšími inžiniermi, s cieľom odvádzať dažďovú vodu z medziblokov. V roku 2023 prišli ale noví „inžinieri“ a realizátori s podporou EUROFONDOV s takýmto riešením opravy upchatej kanalizácie: ZALIALI KANALIZAČNÚ VPUSŤ BETÓNOM A NANIESLI RÝCHLO VRSTVU ASFALTU! Pozlátko je pekné. Len nesmie pršať. Pri malom mrholení sa tu hneď vytvorila kaluž. Pri daždi sa bude tvoriť veľká mláka, pretože celé sídlisko je vyspádované ku kanálu, teraz už „opravenému“ zaliatím betónom...
Zelené kríky boli nahradené mulčovacou kôrou.

Na ulici od Námestia MS k I.ZŠ sa tvorcovia nového architektonického „diela“ rozhodli, že mestskú zeleň pojmú po novom, modernejšie. Zelené kríky boli aj s trávnikom vybagrované do hĺbky asi 20cm a nahradené mulčovacou kôrou. Je to neuveriteľné, v dobe keď sa každý mestský architekt snaží, aby sa mesto čo najviac zazelenalo, v Žiari zeleň nahrádza mulč, lepšie povedané v tomto prípade drevená štiepka. V daždi vyhovuje hubám, v letných suchých mesiacoch sa zmení na vetrom zvírenú masu kôry, štiepky a prachu. Vietor ju bude rozfúkavať po celom meste, bude cez ňu prerastať burina a ako z nej budú pracovníci mesta na jeseň vyhrabávať lístie zo stromov, netuší nikto. Hlavne že sa to nejako „urobí“. A pretečie suma takmer 600tisíc €.
Oba podnety sa týkajú realizácie nasledovného EUROPROJEKTU:
Projekt „Revitalizácia vnútroblokov CMZ v meste Žiar nad Hronom“, financovaná z Integrovaného regionálneho operačného programu Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Dotácia zo zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu: 539 818,30 €. Spolufinancovanie mesta: 28 411,49 €
Celkové náklady: 568 229,79 €.
Projekt má „prispieť k zlepšeniu, resp. zmierneniu dopadov klimatických zmien vo frekventovanej časti mesta.“ Záver si musí urobiť každý Žiarčan opäť sám....