Norbert Nagy

Ako občiansky aktivista cítim povinnosť informovať verejnosť o skutočnej pravde v Žiari nad Hronom.

Všetky informácie nižšie uvedené vychádzajú z verejne dostupných zdrojov a mojich skúseností a informácií, ktoré som ako poslanec MsZ v Žiari nad Hronom, člen ekonomickej komisie mesta Žiar nad Hronom a člen Dozornej rady mestskej obchodnej spoločnosti Technické služby Žiar nad Hronom sro získal.

“Za 12 rokov, ako som bol poslancom mesta, nikdy nebol bežný rozpočet mesta schodkový a ani sa nikdy k tomu neblížil.”

Schodkový rozpočet

Za 12 rokov, ako som bol poslancom mesta, nikdy nebol bežný rozpočet mesta schodkový a ani sa nikdy k tomu neblížil. Tak to aj ukladá zákon. Takže tým, že mesto si teraz postavilo na rok 2023 vyrovnaný, resp. prebytkový rozpočet (ktorý je vždy len pracovným odhadom a v priebehu roka sa mení) sa ani netreba chváliť. Bežné príjmy mesta (podielové dane z príjmov pre samosprávy, dane z pozemkov, stavieb, bytov , poplatky za komunálny odpad a iné) by mali vždy byť vyššie ako bežné výdavky (mzdy a poistné, tovary a služby, energie, voda, bežná údržba budov a iné). Pokiaľ nie, musíte tento schodok vykrývať zo ziskov minulých období (ak také máte) a volá sa to “rezervný fond mesta”.

To je ako v bežnom živote, ak míňate viac ako zarobíte, musíte siahnuť na úspory. Do toho ešte vstupujú kapitálové príjmy (z predaja mestských bytov, budov, pozemkov, dotácie mestu a iné) a kapitálové výdavky (rekonštrukcie chodníkov, škôl, športovísk, budov a iné). V každom prípade musíte mať nastavené ekonomické procesy v meste tak, že musíte viac bežne zarobiť ako míňať. U nás v Žiari však prebytok bežného rozpočtu dramaticky klesá (rok 2017 prebytok 1,987mil €, rok 2018 1,842mil €, rok 2019 1,233mil €, rok 2020 1,062mil €, rok 2021 1,318mil € a v tomto roku sa v odhadoch očakáva prvý krát za dlhé roky, že by bežné výdavky mesta mohli byť vyššie ako príjmy!). Tak to môže ale skôr zatiaľ aj nemusí byť. Dôležitý je celkový trend.

Objektívne treba povedať zlú ekonomickú situáciu na Slovensku v oblasti energií, ale na tú sa nemožno donekonečna vyhovárať a treba sa na veci pozerať komplexne. Kapitálové výdavky máme dlhodobo vyššie ako príjmy, čo je ale logické, mesto investuje dosť veľa do svojej infraštruktúry (hlavne športovej) a jej rekonštrukcií. Toto všetko sa ale dá vykrývať z rezervného fondu mesta, tvoreného prebytkom bežného rozpočtu – ak ho máte. Ten sa však poriadne scvrkol (rok 2018 bol 2,943mil €, rok 2019 2,345mil €, rok 2020 1,571mil €), teraz už je to o veľa menej. Na meste začína vznikať značná nervozita, pretože trend nie je dobrý a týka sa nielen mesta ale aj jeho inštitúcií.

Mesto žije na vysokej nohe

Mesto začína dobiehať to, že si žije „na vysokej nohe“. Chcete príklady? Tak napríklad predražená prevádzka športovísk: Futbalový štadión a jeho bežná prevádzka sa zdvihla z 52.000€ ročne (rok 2017) na 95.000€ ročne (rok 2019), na 139.000€ ročne (rok 2021) a v tomto roku je to už 192.000€ za rok. Zimný štadión sa zdvihol z 17.500€ ročne (rok 2017, ale to sa len držal v zakonzervovanom stave pred rekonštrukciou). V tomto roku stojí jeho prevádzka šialených 357.620€. Z rozpočtu mesta, z verejných financií. Nikto iný na jeho prevádzku neprispieva. Mesto financuje celú jeho prevádzku aj s energiami formou dotácie Technickým službám sro a všetky náklady aj povinnosti sú na strane TS. Tie ich ale prenajímajú súkromnej spoločnosti, ktorá v ňom podniká a vyberá poplatky a popri tom prevádzkuje mládežnícky hokej. Všetky výnosy aj práva sú plne len na jej strane. Na to však táto súkromná sro dostáva ešte od mesta dotáciu 35.000€ ročne. Presne takúto sumu potom platí súkromná sro mestským TS za celý štadión ako nájom. Divné, ale je to tak...

Pre vašu predstavu prevádzka športovej haly stojí mesto dlhodobo len 40.000€ ročne a nenavyšuje sa v nej už dlhé roky suma (aj tu predsa idú hore energie) , nie ako pri FŠ a ZŠ (pre úplnosť 30.000€ ročne ešte dostávajú na splátku úveru za jej rekonštrukciu TS, ale rovnako sa splácajú ešte vyššie úvery za zimný štadión (ZŠ) a futbalový štadión). Je možné, že takýmto navyšovaním prevádzky športovísk sa sanujú finančné problémy vo futbale a hokeji. Toto ale zatiaľ nevedno.

Ako člen Dozornej rady TS sro, majiteľa ZŠ, som sa vôbec nedostal napriek mojej výslovnej požiadavke k prehľadu nákladov na ZŠ financovaných Technickými službami prostredníctvom dotácie od mesta Žiar nad Hronom za posledné obdobie. Nebol som ani bežný poslanec, ani bežný člen športovej komisie, ale priamo člen Dozornej rady vlastníka objektu. Ale sme v Žiari a ja som v podstate rád, že tam už vo funkcii člena DR nie som.

Mohol by som pokračovať ďalej. Napríklad o inštitúcii (ktorú pre môj veľký obdiv k ľuďom v nej pracujúcich a pre ňu sa obetujúcich nenazvem), ktorej služba sa nešťastným rozhodnutím mesta predražila viac ako 8-násobne! Nie, a to chcem zdôrazniť, nikto nič nekradne. Len sa veľmi zle nastavujú procesy. A tie vás skôr či neskôr dobehnú... Napríklad v podobe hrozby schodku rozpočtu alebo nedostatku financií.

Riešenie: dane, úver, predaj majetku?

Riešenie? Zvýšiť dane, poplatky. Ale nie veľmi, aby sa občania príliš nenahnevali. Preto prebehne v meste mediálna kampaň (na to sú v meste odborníci) a poplatky aj dane pôjdu nahor. (vedeli ste o tom, že na dani za bytové a nebytové priestory v bytovom dome vybral Žiar nad Hronom v roku 2021 191.633€? Z toho ide napríklad až 88.000 € za rok na plat primátora). Takže cez zvyšovanie daní a poplatkov cesta veľmi nevedie.

Môžete zobrať úver. To sa volá „finančné operácie mesta“ a tiež je tým možné sanovať schodok rozpočtu. Lenže sa to premieta do budúcich období, ich splácanie za započítava zase do schodku a raz vám to bude chýbať. A keďže mesto Žiar nad Hronom je v hodnotení INEKO za rok 2021 v oblasti finančného zdravia zo 141 miest Slovenska na nelichotivom 86.mieste a pri celkovom dlhu miest Slovenska na 95.mieste (áno, aj ja som hlasoval za úvery, napr. na Kaštieľ – pretože nepochybujem o ich účelnosti a oprávnenosti), branie ďalšieho úveru na mesto by nebolo veľmi priechodné. Technické služby sro ako 100% dcéra mesta sú už zaúverované rovnako viac ako dosť…

Ale nebojte sa. Riešenie existuje. Volá sa to “kapitálové príjmy” a ich navýšenie. Ide vlastne o predaj „prebytočného“ mestského majetku. Môžete predávať ako by ste vyhlásili BLACK FRIDAY... Že je zle predávať vtedy, keď vy potrebujete predať ale „nádejný“ kupec kúpiť môže ale nemusí? To nevadí. Že nie je čo predávať? Tak to sa mýlite. O mestskom parku sa tu zamýšľalo ešte v 2010-om. Kaštieľ sa už chystá predaj prístavby aj s kusiskom nového parkoviska (ozaj o tej verejnej súťaži na predaj prístavby kaštieľa do 3.1.2023 – schválenej na ostatnom MsZ, čo je dosť narýchlo ste sa asi nedočítali...to sa na web mesta ani komuniké z MsZ nevošlo).   Rovnako ani to, že priamo sa oslovila firma nejakého známeho a keďže nie sme schopní finančne dotiahnuť do jari celú plaváreň, jeho sro zoberie do podnájmu 600m2 a dokončí na vlastné náklady bufet aj fitko ako čerešničku na torte niekoľkomiliónového projektu mesta a bude za minimálnych nákladov toto potom prevádzkovať ako súkromná firma. Bez verejnej a transparentnej súťaže. Len tak. Aj toto sa už schválilo na MsZ a nestihlo sa ešte o tom informovať. (Áno, model je veľmi podobný zimáku...) A nakoniec. Veď predsa sa môže predať aj Biely dom. Že to hádam nie? Brnkačka... Bez problémov... Už to raz jedna skupinka v meste predsa skúsila . Tak aj o tom sa už nejakú dobu uvažuje. Kancelárie sa už vo výškovej budove pomaly vypratávajú... Bude naozaj zaujímavé všetko sledovať. Ako sa to najprv pekne pripraví. Potom „správne“ odprezentuje v „kontrolovaných“ mestských médiách. A potom sa to urobí. Že ako ? Ako nič... (o tom viac neskôr...)

Vitajte v Žiari priatelia. Tu je možné úplne všetko.

A to som začal iba o tom, že ekonomická situácia v meste Žiar nad Hronom nie je stabilná...